Preventie op de werkvloer – waar draagt dat aan bij?
“Voorkomen is beter dan genezen”, een bekend cliché met een kern van waarheid. Als bedrijfspsycholoog zeker iets wat ik onderschrijf; waarom zou je wachten tot het mis is? Hoezo moet je dus ziek zijn om beter te worden? Mijn antwoord hierop is volmondig ‘Niet wachten tot je ziek wordt, ben het voor!”.
Preventief je medewerkers ondersteuning bieden indien wenselijk, kan bijdragen aan het welzijn. Immers, medewerkers zijn in mijn optiek het grootste kapitaal van de organisatie, des te meer reden om hier zorgvuldig mee om te gaan. Wat kan het je opleveren?
Vermindering van stress
Als stressoren benoemd en aangepakt mogen worden, kunnen ze in ieder geval worden verlaagd. Wie weet worden ze wel geëlimineerd! Doordat een medewerker de kans krijgt dat er ergens aan wordt gewerkt vóórdat het probleem boven het hoofd kan groeien, draag je als werkgever bij aan het mentale welzijn van je medewerkers.
Daling van verzuim
Hoewel in 2023 het gemiddelde ziekteverzuim met 4,8% iets was gedaald ten opzichte van 2022, is er nog veel werk te verrichten als het hierover gaat. Door preventief te focussen op medewerkers en vroegtijdig aandacht te besteden aan factoren die tot gezondheidsproblemen kunnen leiden, en daarmee tot uitval, kun je als werkgever het verschil maken.
Meer talent in huis
Als je oog hebt voor het mentale welzijn van medewerkers, zijn ze meer geneigd om te blijven, wat bijdraagt aan het behouden van talent. Werkgevers die dit in het vizier hebben, zijn vaak aantrekkelijker voor professionals, waardoor je mogelijk toch nieuw talent aantrekt in tijden van arbeidskrapte.
Een prettige sfeer
Medewerkers die met veel plezier naar het werk gaan, het gevoel hebben dat hun werkgever echt wil bijdragen aan het mentale welzijn en samenwerken met prettige collega’s, dat zorgt doorgaans voor een fijne sfeer op de werkvloer. Door stressoren in een vroeg stadium aan te pakken, kan het zomaar zo zijn dat omslaan van de sfeer, gewoonweg geen kans krijgt!
Preventie kan je nog veel meer opleveren, bovenstaand overzicht is zeker niet uitputtend. Denk bijvoorbeeld aan de productiviteit, het vertrouwen in de organisatie en het gevoel van sociale steun. Voor velen die dit lezen, is dit zeker niks nieuws. En toch is mijn ervaring dat ik vaker curatief werk, in plaats van preventief. Hoe mooi zou het zijn als je eerder de kans pakt om erger te voorkomen. Je medewerker is je dankbaar!