Een vitale organisatie voor de medewerkers? Lees mee!

Bouwen aan de vitaliteit van medewerkers, daar is inmiddels al veel over geschreven. Een vitale organisaties is echter minstens zo belangrijk! Hoe kunnen medewerkers vitaal zijn als je organisatie hierop achterloopt? Zes punten van aandacht vanuit het standpunt van de bedrijfspsycholoog!

Vitaliteit klinkt mogelijk als een groot begrip, wellicht een wat vage term. Voor bedrijfspsychologen wordt een vitale organisatie gezien als ‘Het beste uit je mensen en organisaties en ervoor zorgen dat ze op duurzame wijze kunnen werken’. Fantastisch natuurlijk, maar hoe bereik je dit? Een paar punten op een rij:

  1. Maak onderscheid tussen vitaliteit en gezondheid. Gezonde medewerkers zijn van groot belang, maar vaak ligt de nadruk op medewerkers die ziek zijn. Meer nadruk op vitaliteit? Kijk naar wat je medewerkers nodig hebben om duurzaam inzetbaar te blijven. Bedenk welke investeringen nodig zijn in geld, middelen of tijd, zodat medewerkers tot hun recht komen.
  2. Begin klein, eindig groot(s). Ga niet direct op organisatieniveau allerhande interventies toepassen ter bevordering van vitaliteit, maar begin met een kleine groep medewerkers. Toets ook bij ze hoe iets bevalt, zo kun je eerst nagaan of iets werk.
  3. Draag uit wat je voorstelt. Binnen de bedrijfspsychologie is er aandacht voor leiderschap en rolmodellen. Ben je leidinggevende en wil je vitaliteit bereiken? Geef het goede voorbeeld. Leermogelijkheden aanbieden ter bevordering? Promoot het en doe eraan mee!
  4. Zie vitaliteit als essentieel bedrijfsonderdeel. Flexwerken, het nieuwe werken, ontgroening, verrijzing, het is allemaal van invloed en kan mogelijk de motivatie soms doen dalen. Door dit soort factoren in kaart te brengen en te weten wat de impact ervan is, kun je de ruimte geven aan oplossingen die een bijdrage leveren aan de organisatie.
  5. Hoe zit het met je bedrijfscultuur? Een bedrijfspsycholoog kan je helpen om dit in kaart te brengen. Waarom dit belangrijk is? De cultuur vertelt je waar de focus op ligt, of er overeenstemming zit hierin en of er subculturen zijn. Een cultuur kun je als lagen van een ui afpellen om na te gaan wat aandacht behoeft.

Is er nog een match? Elke organisatie heeft doelen, punten ter verbetering, manier van werken, communicatie et cetera. Is dit nog passend bij medewerkers? Is het antwoord ‘mogelijk niet’, ga dan eens samen na welke mogelijkheden hier zijn. Aandacht voor de juiste match kan bijdragen aan vitaliteit in organisaties.

Vergelijkbare berichten